Nieuwe ramen (2): Aqui op de kant

Afgelopen voorjaar stond Aqui – voor het eerst sinds 3 jaar – een paar weken op de kant. Naast nieuwe antifouling en een algehele controle stond vooral het vervangen van de schroefaskering op het programma. Het lakken van de buitenzijde van de kajuit is nodig voor ik de ramen kan vervangen, maar dat is erg afhankelijk van het weer, zo zou blijken.

Lokatie
Om niet te ver te hoeven reizen zocht ik een locatie in Zaandam. Uiteindelijk werd het een compromis tussen prijs en afstand. Ik kon voor een schappelijke prijs terecht bij Jachthaven Nauera. Dat bleek een prima keus: niet in de laatste plaats door de kundige technische dienst en flexibele instelling.

2016-04-15 17.28.43Antifouling
De oude antifouling heeft zijn werk goed gedaan: na het afspuiten blijft er geen aangroei achter en ook is de antifouling voor een groot deel nog aanwezig. Wel was te merken dat de laatste keer uit het water verder weinig aandacht aan het onderwaterschip was gegeven (de nieuwe schroefas had toen prioriteit). De kiel blijk behoorlijk aangetast door roest zodat ik die zo goed mogelijk schoon maak en dan in de Primocon primer zet gevolgd door twee lagen Epifanes Coppercruise (de oude antifouling mag niet meer in Nederland). Ook kom er wat roest(water op een paar plaatsen tussen de kiel en de romp. Die heb ik eerst uitgekrabt en zo goed mogelijk afgedicht met kit tegen inwateren. Of dat echt nut heeft is niet duidelijk, maar de kiel zit nog goed vast en binnen lijkt ook niets mis, al zijn de kielbouten (vanuit de fabriek?) ingepolyestert zodat je daar niet helemaal zeker van kan zijn.

2016-04-18 11.38.52De romp is eigenlijk wel toe aan een nieuwe grondlaag. OP een aantal plaatsen zat de oude antifouling op bijna kaal polyester. Ook zie ik helaas dat er wat osmose is ontstaan. Het lijkt mee te vallen met een stuk of 10 blaasjes van max 2 cm en verder hier en daar wat kleinere. Niet alles stonk bij openkrabben. Duidelijk is dat de romp aan een grote beurt toe is, maar dat gaat nu niet gebeuren. Op de romp met Primocon op plaatsen waar antifouling verdwenen was een nieuwe grondlaag gemaakt en daarna de hele romp 2 keer in de Epifanes Coppercruise.

2016-04-18 12.56.28Het roer
Is op zich nog prima maar er zijn ook hier wel aandachtspunten en eigenlijk een ‘grote beurt’ nodig. Het roer is van massief mahonie en was ooit helemaal ingepolyestert. Die beschermlaag is voor een deel weg zodat het hout nu ‘kaal’ is. Het was te vochtig om op dat moment opnieuw in te pakken dus ook dat is iets wat binnen een aantal jaren aandacht nodig heeft: een winter drogen en opnieuw inpakken in polyester of epoxy.

2016-04-17 10.54.49Schroefaskering
Met het vervangen van de schroefas is ook een nieuw Vetus watersgesmeerd binnenlager gemonteerd. Tot mijn verbijstering begon die al na een jaar water te lekken. Het is niet duidelijk waarom de kering zo snel lek is geraakt, maar nu de boot uit het water is leek het een kleine moeite er een nieuwe kering in te zetten. Hiervoor moet de schroefas los van de motor en moet de flens van de schroefas. Dat is gedoe omdat het een erg moeilijk bereikbare plek is en er geen ruimte is voor groot gereedschap. Vrijwel alles moet hangend over het motorblok worden uitgevoerd. Het is gelukt maar koste aanzienlijk meer tijd dan verwacht. Het gelijk de bouten vervangen door imbus zodat een volgende keer het losmaken van de fles veel makkelijk zal zijn.

2016-04-18 15.53.10Uithouder
De uithouder van de schroefas heeft weer een beetje speling. Drie jaar geleden was hij vastgezet met de opmerking: “die komt nooit meer los!” De speling is gering en om hem nu los te maken en weer helemaal opnieuw vast te zetten is enorme klus. Het enige wat ik daarom nu heb gedaan is een groefje rond de uithouder gefreest met de Dremel en een kitrandje erin gelegd. Op die manier hoop ik dat er in ieder geval geen water naar binnen zal komen. Maar ook hier geldt: dit moet binnen afzienbare tijd wel een keer echt aangepakt.

2016-04-22 11.04.24Lakken
Het weer werkte niet echt mee om te lakken, maar ik wilde verder met de ramen, mede om de boot van binnen behoorlijk vochtig wordt ondanks de tijdelijke ramen. En ik ook nog wilde varen dit seizoen 🙂 . Aan het einde van de eerste week zag een periode van een dag of 5 zonder neerslag aankomen en met temperaturen die hoog genoeg waren voor de lak. En dus ging het plafond uit de kajuit zodat ik alle dingen op het dek los kon maken: stoppers, kikkers, geleide rollen, sprayhood klikkers etc. En het hout dat het schuifluik op zijn plaats houdt. Het voorbehandelen van het dek gaat moeizaam. Langs de ramen waar de oude ruiten met polyester en al zijn losgekomen moet ik veel repareren en een oude al half losgelaten verf op het dak is niet goed te verwijderen doordat er een anti slip profiel in de gelcoat zit.
2016-04-22 12.25.29Ik zal een lang verhaal kort maken: na twee dagen schuren en schoonmaken gingen er twee lagen primer en 3 lagen lak op. steeds met een dag droogtijd. Het zag er prima uit maar na drie dagen drogen begonnen er blaasjes te ontstaan en liet de verf op een aantal plaatsen los. Wat de oorzaak is geweest weet ik niet maar er zijn genoeg mogelijkheden: de temperatuur was ‘s nachts (een paar keer) eigenlijk niet hoog genoeg; er stond er veel wind waardoor de verf erg snel droogde; het was ‘s avonds en ‘s nachts vochtig; ik heb niet genoeg geschuurd/ontvet; Hoe dan ook: ontzettend balen. En de ramen konden er nu nog steeds niet in.

2016-04-27 09.54.52Klaar?
Na twee weken ging de boot terug het water in en voer ik terug naar Edam. Daar bleek de schroefas nog steeds te lekken en de lak op de kajuit zo slecht dat het helemaal opnieuw moet. Al met al een klusperiode met heel dubbel gevoel en nog steeds veel werk voor de boeg.

Related Images:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *