Winterklus: de mast en giek aangepakt
Afgelopen najaar hebben we de mast gestreken. Belangrijkste redenen waren het ontbreken van een dirk, defect electrisch en klapperende draden in de mast. Mede omdat de mast nogal makkelijk gaat resoneren bij weinig wind – waarbij de draden oorverdovend gaan rammelen – was dit alleen eigenlijk al reden genoeg om iets te ondernemen. Ook heb ik de giek mee naar huis genomen om na te kijken en om er nieuwe lijnen in te krijgen.
De Giek
De giek is hol en heeft ruimte voor drie lijnen: uithaler en twee smeerrepen. Helaas moeilijk bereikbaar door de kleine gaten in de uiteinden van de giek. Een korte inspectie met zaklamp onthulde bovendien een niet in gebruik zijnde vertraging voor de uithaler. Dat verklaart wat: er hoort dus een vertraging over twee schijven tussen te zitten. Geen wonder dat ik die zo moeizaam op spanning kreeg. Dus de popnagels van de kopstukken losgeboord en de kopstukken eraf gehaald. Daarna was het erdoor halen van de lijnen eigenlijk dood simpel. Nabij de mast heeft de giek 1 kikker en die is – mede omdat de ingebouwde stoppers slecht werken – vaak overbezet met drie lijnen. Nu de kop er toch af ligt heb ik er gelijk twee extra kikkers voor de smeerrepen op gebout.
De Mast
Nieuwe vallen. Twee had ik er vorig jaar al vernieuwd maar ik merkte al snel dat ik op een natte val van 8 mm niet goed grip kreeg. De ander twee zijn daarom 10 mm geworden. Omdat op 1 na alle andere vallen nog in de mast zaten was het er door trekken vrij eenvoudig en zit er voor zover ik na kan gaan niks gekruist.
Electrisch:
er lopen drie drie draden door de mast: driekleurenlicht/stoomlicht/ankerlicht, marifoon en zalinglichten. De eerste twee blijken netjes door een in de mast vastzittende koker te lopen. Het geklapper komt dus van de draad van de zalinglichten die loshangt. Het blijk geen enkel probleem om er van onderaf dunne buisisolatie omheen te schuiven. Opgelost.
Daarna de draad van het driekleuren/ankerlicht/stoomlicht vernieuwd en voor het stoomlicht vanaf de top een nieuw draadje naar het licht vooran de mast getrokken.
Toplicht was versleten en verroest dus moest vernieuwd, evenals de windvaan. Anders dan bij veel schepen zat de windvaan op het licht en zo heb ik het ook weer teruggezet omdat ik dan zeker weet dat ik het vanuit de kuip goed kan zien.
Zaling
Hier heb ik 1 zaling daklamp vernieuwd en de blokjes voor de vlaggetouwtjes (in de oude liepen de touwtjes steeds vast). Ook geconstateerd dat er een paar beschadigingen zaten bij 1 zaling waar hij tegen de mast zit. Door er een slangeklem rond te trekken zal het voorlopig niet verder scheuren, maar dit is wel een klus voor volgende winter.
Lummelbeslag
Nadat de mast weer op de boot stond en ik de giek vast wilde maken bleek er speling te zitten op het lummelbeslag. Ja, ben je weken bezig aan de mast zonder het te zien….) . De vier popnagels waren er zo af maar toen bleek dat bij een van de gaten een hoekje ontbrak en dat de gleuf in de mast was beschadigd. Nieuwe popnageltang die 6,4 mm popnagels gekocht op internet.
Passende popnagels leek een nog moeilijkere klus maar er bleek nog 1 bakje (met toevallig de juiste lengte) te hangen bij de watersportzaak. Hij zit nu weer muurvast maar het scheurtje in de gleuf van de mast en het ontbrekende hoekje bij 1 popnagel zitten me nog niet lekker, al weet ik er zo ook geen oplossing voor. Het hele ding aan de mast laten lassen is vermoedelijk de enige oplossing als dit niet blijkt te houden. Afwachten maar.
Buiskap en huik
Beide hadden een hoop versleten naden en van de buiskap waren de ramen zowat ondoorzichtig geworden. Verder waren ze nog in prima conditie dus heeft de zeilmaker zich uitgeleefd en hebben we weer een buiskap in topconditie. En doorzichtige ramen!
( tsja, deze “post” had ik nog niet gelezen, maar dat was het dus . . . . )
Volgens mij heb je het prima opgelost !
Veel zeilplezier !!